FZS 600 Hyperpro

Hyperpro voorveren en achterveer met demper.

Op 11 september 2009 ben ik met de FZS600 naar Werkendam gereden om daar Hyperpro vering te laten monteren.
Op de FJR bevalt dat me erg goed en dus vond ik dat Marie-Elise hetzelfde mocht ervaren.

Achterveer:

Eerst wordt uiteraard de demper gedemonteerd:

Tijdens de demontage hebben we ook de lagers van het linksysteem gesmeerd. En geconstateerd dat het er allemaal nog goed uit zag.

Voor de achterkant heb ik gekozen voor een zwarte veer op de standaard demper.
Hier een foto van de (rode) originele veer en de Hyperpro veer:

 

En als de veer op de demper is gemonteerd dan kan de komplete demper er weer op:

Voorvering:

Ook de FZS werd voorzien van de progressieve veren van Hyperpro.
Het monteren spreekt eigenlijk voor zich: spatbord e.d. demonteren, veerpoot demonteren, de oude olie
en veer eruit, de nieuwe veer erin, nieuwe olie erin, goed ontluchten, luchtkamer opmeten. En weer dicht de veerpoot.

Voor de voorkant: een foto met boven de Hyperpro veer en onder de originele veer:

Voordat de veren werden gemonteerd werd er door de monteur van Hyperpro aandacht besteed aan de gehele vorkpoot.
Zo werden beide poten goed glad gemaakt:

En toen kon de veer (en uiteraard de olie) erin:

Voor de FZS600 heeft Hyperpro bedacht dat de weglliging het beste is als de vorkpoten 15 mm doorgestoken worden.
Op het Internet heb ik daar wel andere meningen over gelezen. maar ik laat het zo mede omdat de benen van Marie-Elise
niet al te lang zijn. En voor haar is dat dus best makkelijk.

En de Fazer verdient de Hyperpro sticker. Op mijn FJR heb ik deze niet laten plakken. Maar op de FZS staat hij (qua kleurstelling) prima.

Het resultaat is bij de FZS een verbeterde wegligging, de motor lijkt me veel beter in balans.
Het verschil met de standaard vering is minder groot als wat ik bij de FJR ervaren heb.
Maar dat kun je ook wel een beetje zien als je het verschil ziet tussen de standaard veren en die van Hyperpro.
Bij de FJR is dat veel groter.

Al met al vind ook Marie-Elise de motor nog fijner rijden. En daarom zijn we weer erg tevreden.

 

Willem van Dijk
(Lange Willem)

november 2009

Laatst gewijzigd:
07-04-2012

Email