FJR 1300 Linksysteem smeren
Op maandagavond 15 juni 2009 ben ik bij Wim van Vlerken langs geweest om het link systeem van mijn FJR te laten smeren.
Het is namelijk gebleken dat bij aflevering van de motor dit door Yamaha niet rijkelijk voorzien wordt van een laagje vet.
In sommige gevallen kun je spreken van het volledig droog staan van de lagers....
En er is al minstens één geval bekend warvan een "dogbone" (verbindingsstang) gebroken is doordat een linksysteem niet meer wilde draaien door een versleten lager.
Nu was dit een FJR met meer dan 100.000 km op de teller waarmee winter (pekel!!) en zomer gereden is
maar toch.
Wim heeft voor het smeren van dit link systeem een methode ontwikkeld die handig is en die voor mij reden is om niet zelf onder mijn motor te gaan liggen in mijn garage.
Op deze pagina een kleine fotoreportage van deze werkzaamheden:
Motor op de brug.
|
Motor wordt aan beide zijden gefixeerd om zijdelings heer en weer swiepen te voorkomen.
|
En dan de motor in de takel zodat de bok vrij komt te hangen.
|
De motor hangt nu vrij van de grond. |
Demontage van de veer van de bok. Wim heeft daar een speciale tang voor en die heb je ook echt nodig.
|
Het hier zichtbare boutje wat tegen de uitlaat aan komt dient doorgezaagd te worden.
|
Het doorzagen van het boutje, toch zeker 10 minuten krachtsinspanning.
|
Boutje doorgezaagd, dogbones verwijderd en demontage gaat door.
|
Het link systeem zoals dat er bij mij uitkwam. Droog maar in goede staat.
|
Kale boel zo.
|
Speciaal waterbestendig vet waarmee het zaakje gesmeerd wordt.
|
Een lagerbus lekker gesmeerd, gaat weer op zijn plek.
|
En na wat schoonmaken, de zaak grondig bekijken en smeren kan alles weer gemonteerd worden.
|
Dogbones weer gemonteerd.
|
Het boutje (en ook maar een nieuw moertje) wat de doorgezaagde bout vervangt.
|
Het onderdeel waar de middenbok aan gemonteerd zit en waar het beruchtje boutje door gaat. |
Middenbok er weer onder. |
En dan één van de lastigste dingen: het weer monteren van de veer op de middenbok. |
Helemaal klaar vanaf de rechterkant. |
En helemaal klaar vanaf de linkerkant. |
Zo, qua smeren van het link systeem kan mijn motor er weer zeker 20.000 km tegen!
Willem van Dijk
(Lange Willem)
juni 2009