FJR 1300 Verhoging

Op 24 januari 2007 het Meissner verhogingssetje gemonteerd.

Het verhogingssetje kwam bij mij op het lijstje van gewenste accessoires te staan i.v.m. de in mijn ogen te lage grondspeling die een FJR heeft. Na montage van de Metzelers Z6 had ik de voetsteunen toch wel heel erg veel aan de grond. En met duo was het echt niet leuk meer. Ook omdat de voetsteunen van de duo, dankzij de duovoetsteunverlagers, ook aan de grond kwamen………….. en daar schrok de duo nogal van……………
Dit probleem wordt uiteraard minder als de motor omhoog wordt gezet en ook begreep ik van de ervaringen van anderen dat de motor ook wat gemakkelijker (sportiever) in te sturen is met dit verhogingssetje.
Daar staat dan weer tegenover dat je iets aan rechtuit stabiliteit op hoge snelheden schijnt in te leveren. Maar daar valt mee te leven omdat ik toch niet dagelijks die hoge snelheden rijdt.

Op het FJR forum had ik een uitspraak van Bert Verhoeven gelezen dat het voor dit klusje erg handig is om even met zijn tweeën te zijn. En dus had ik Bert (ook Bosschenaar!) gevraagd die 2e man te zijn. En Bert wilde dat best doen.

Het verhogingsetje bestaat uit 2 verbindingsstangen (de "Dogbones") die een verbinding maken tussen 2 aluminium gietstukken waar de schokbreker in is opgehangen. De lengte van deze verbinding bepaald hoe hoog de achterkant van de motor staat.

Foto oude en nieuwe “Dogbone” verbindingsstangen:


Ik heb gekozen voor het verhogingsetje die 5,5 mm korter is als standaard. Dit omdat dit op het FJR forum als meest gebruikt naar voren kwam. En dat de meeste mensen daar toch wel tevreden over zijn.

De klus maar begonnen met de motor op een plank op de bok te zetten. Daardoor komt het achterwiel wat meer van de grond. En kan het wiel ook nog wat zakken wat handig is bij de gehele operatie. En bijkomend voordeel is dat je meer werkruimte hebt onder de motor.

Vervolgens eerst de moer van de linkse bout (zie eerst volgende foto) los gemaakt en de bout aan de andere zijde van de "Dogbone" ook los gemaakt. Door het achterwiel iets op te tillen kun je dan de bovenste bout er makkelijk uit te trekken en dan kan je het wiel gewoon op de grond of een plank laten zakken.

 

Vervolgens hebben we de bout van de schokbreker gedemonteerd. Dit is nodig omdat anders de bout van de voorzijde er niet uit kan. Die zit dan namelijk opgesloten achter de middenbok. Maar na het demonteren van deze bout kan het aluminium gietstuk verdraaid worden, zodat ook de linkerbout er uit kan.

En daarna is het eigenlijk een kwestie van de nieuwe "Dogbones" (de verhogingsset dus) in omgekeerde volgorde te monteren, waarbij je bij de laatste bout het achterwiel weer een beetje moet optillen om de bout in het gat te krijgen. Ik heb bij deze gelegenheid ook de kans genomen om de bouten een beetje in te smeren met wat vet.

Op de volgende foto zie je Bert Verhoeven in actie maar ook de nieuwe "Dogbones" al gemonteerd.

 

Overigens is het uiteraard ook zo dat door deze ingreep het achterwiel veel minder van de grond komt als de motor op de middenbok staat. Om dit te laten zien heb ik een foto gemaakt voor de ingreep en na de ingreep. En het verschil is zeer duidelijk. Je bokt de motor hierdoor veel gemakkelijker op.

Hoogte achterwiel voor:

En hoogte achterwiel na:

Na deze operatie kan het zo zijn dat de middenbok, bij niet in gebruik zijn, de achterbrug raakt. De eerste modellen schijnen hier wel last van te hebben. Bij mijn motor (bouwjaar 2005) is het vooralsnog geen probleem, maar ik houd dat in de gaten.
Overigens is de oplossing hiervoor niet erg moeilijk: zorgen dat het rubber wat op de middenbok staat dikker wordt of een extra rubber op de daarvoor geijkte plek op de uitlaat plakken.

In het weekend van 3 en 4 februari 2007 de eerste paar honderd kilometers gemaakt met deze aanpassing. En nu werkte de temperatuur niet erg mee, maar het lukte niet direct om de voetsteunen weer aan de grond te krijgen. Een dikke verbetering dus.
Verder kon ik maar weinig verandering aan de stuureigenschappen ontdekken. De motor leek inderdaad wel wat makkelijker de bocht in te willen. Maar aan de andere kant had ik alweer een maand of zo niet gereden en dat viel dus niet echt enorm op. Maar de conclusie is dat er zeker geen nadelen zijn voor wat de stuureigenschappen betreft.
En ook valt op dat de motor op de jiffy veel schuiner staat. Even aan wennen en verder geen probleem.
Tevens viel het me op dat je deze aanpassing beter niet kan doen als je maar hele korte benen hebt. Want de motor wordt echt wel zoveel hoger dat ik me kan voorstellen dat je met korte benen dat lastig gaat vinden. Nu ben ik zelf best groot (1.95 meter) dus ik heb er geen last van. Maar ik wil maar zeggen: als je korte benen hebt dan kun je beter even een proefritje maken op een reeds aangepaste FJR. Voor wie het aangaat: je bent bij mij van harte welkom.

Hiermee weer een stukje verbetering aangebracht op mijn FJR. En met dank aan Bert Verhoeven.

Willem van Dijk
(Lange Willem)

januari 2007

Laatst gewijzigd:
07-04-2012

Email