FJR 1300 Hyperpro

Op 6 augustus 2008 ben ik naar Alphen aan de Rijn afgereisd om daar Hyperpro vering en een achterschokdemper te laten monteren.

Ik had 2 argumenten om te zoeken naar verbetering van de vering van mijn FJR:
Ten eerste een wens naar een betere wegligging, want die kwam door mijn sportieve rijgedrag hier en daar toch wel tekort.
Teveel de voetsteppen aan de grond (ondanks de montage van het verhogingssetje) en instabiliteit bij slecht wegdek in de bochten op hoge snelheden.

En ten tweede zocht ik een oplossing voor het onderuit zakken zodra mijn duo plaatsnam.
De achterkant ligt dan te laag, de geometrie van de motor veranderd daardoor en dat stuurt uiteraard stukken minder prettig.

En na wat offertes aangevraagd te hebben en uiteraard had ik ook de goede ervaringen van andere FJR-rijders met dit merk gelezen, kwam ik bij Hyperpro terecht.
Dus op afspraak naar Alphen aan de Rijn waar Bas van Wijk één en ander ging monteren.

Voorvering:

Voor de voorkant had ik gekozen voor de progressieve veren van Hyperpro.
De volgende foto is gemaakt toen de eerste veerpoot reeds van de nieuwe veer was voorzien.
De bovenste veer is de progressieve van Hyperpro en de onderste de originele van Yamaha. Het verschil mag duidelijk zijn!

Het monteren spreekt eigenlijk voor zich: spatbord e.d. demonteren, veerpoot demonteren, de oude olie (het leek wel water zo dun)
en veer eruit, de nieuwe veer erin, nieuwe olie erin, goed ontluchten, luchtkamer opmeten. En weer dicht de veerpoot.

Achterveer en demper:

Voor de achterkant heb ik gekozen voor een verlengde emulsie demper type 461 met een zwarte veer.
Deze demper heeft regelbare uitgaande demping en regelbare veervoorspanning of HPA (Hydraulic Preload Adjuster)
En dat ziet er dan zo uit:

Doordat ik een verlengde demper had gekozen moest mijn verhogingssetje weer vervangen worden door het originele setje.
Met de nieuwe demper staat de motor dan zonder verhogingset net zo hoog als met de oude demper met verhogingsset.
Er wordt dan dus gebruik gemaakt van een langere demper en dat is natuurlijk alleen maar goed.
Hier een foto waarbij de achterdemper al gemonteerd is en je ook duidelijk de standaard "Dogbones" kunt zien.

En helemaal klaar ziet de motor er als volgt uit:

 

Helaas, je ziet er niet veel van. Alleen de bediening van de HPA, maar het geeft zeker wel resultaat.

Het resultaat is een zeer zeker verbeterde wegligging waar je wel wat comfort voor inlevert. maar ik kies dan toch duidelijk voor de betere wegligging.
Ik kan nog steeds enorm hard de bocht om, maar de motor geeft nu zoveel vertrouwen dat je het met één hand aan het stuur durft.
Ik heb het mezelf wel wat moeilijker gemaakt om de voetsteunen nog aan de grond te krijgen.
En dat is natuurlijk het gevolg van het minder inveren door de veel stijvere veer, maar het kan echter nog altijd.

Ook duikt de motor minder in zijn voorvering bij het remmen met de voorrem.
Dat is even wennen, want dat geeft in het begin het gevoel dat je niet remt..... maar dat is na enkele dagen weer over.

Opmerkelijk was dat ik op de heenreis, rijdend met losse handen een trilling in het stuur kreeg, het beruchte shimmy-effect.
Bij de volgend beurt even de balhoofdlagers bij laten stellen was mijn gedachte. Op de terugreis was deze trilling nagenoeg verdwenen.
Het werd er gewoon uitgefilterd door de veel betere vering/demping. Ik vond dat al zeer opmerkelijk resultaat.
De motor lijkt dus minder gevoelig voor bijvoorbeeld een verkeerde afstelling van de balhoofdlagers en wellicht ook andere onregelmatigheden.

Ook het rijden met duo is enorm verbeterd.
Wel even de veervoorspanning aanpassen met de HPA en je voelt dat de geometrie van de motor hetzelfde blijft en dus een goede wegligging behoudt.

Al met al ben ik erg tevreden. Het blijft een flinke investering maar het overwegen waard.

 

Willem van Dijk
(Lange Willem)

augustus 2008

Laatst gewijzigd:
07-04-2012

Email