FJR 1300 Handvatverwarming
Omdat ik een hekel heb aan koude handen heb ik bijna altijd handvatverwarming
op mijn motoren gemonteerd gehad.
En dat moest op mijn FJR dus ook gebeuren.
De keus viel voor mij uiteindelijk op een setje van Booster. En niet in de laatste
plaats omdat ik die toevallig bij Termaat Motoren in Nijmegen erg goedkoop (€
35,- !!) tegenkwam. Een setje wat bijna hetzelfde schijnt te zijn als de handvatverwarming
welke door Yamaha geleverd wordt. In ieder geval is het bedieningselement hetzelfde.
Maar Yamaha vraagt hier echt heel veel meer geld voor.
De montage is veel werk. Doordat je veel moet demonteren en dan soms weer het juiste boutje moet zoeken en speciale dingen zelf moet maken heeft me dit gewoon enkele dagen gekost. Hier mijn verhaal van deze montage.
Monteren nieuwe handvatten
Eerst de oude handvaten gedemonteerd.
In de originele handvatten zitten op de uiteinden gaten voor de trillingdempers.
Dezelfde gaten moet je dus ook in de nieuwe handvatten maken.
Foto van het gat in uiteinde handvat.
En algauw bleek dat de inwendige diameter van nieuwe handvatten toch wel wat groter te zijn als van de oude. Dit heb ik opgelost door isolatietape om het stuur te draaien. Vervolgens het stuur ingesmeerd met Bisonkit. Daardoor gaan de handvatten er redelijk gemakkelijk op en als de lijm gedroogd is zitten ze ook nog eens een keer goed vast.
Foto: eerst een laag isolatietape om het stuur.
Foto resultaat handvat rechts.
Houder voor de bediening
Ik heb van een plaatje metaal een houder gemaakt voor de bediening. Een heel
geklooi als je net als ik niet zo’n metaal bewerker ben.
In principe eenzelfde houder als voor de originele Yamaha Handvatverwarming.
Maar dan net even anders. Zie de volgende site::
http://www.fjr1300.info/howto/yamgrips.html
Hier lees je het verhaal van iemand die niet zo blij was met de door Yamaha
bedachte plaats van de bediening, precies boven de hydraulica pot. En die plaats
heeft hij dus gewijzigd door het maken van een ander plaatje voor de houder.
En ongeveer zo heb ik het dus ook gedaan. Plaatje uiteraard ook netjes gespoten
en het ziet er redelijk uit al zeg ik het zelf.
Het plaatje wordt gemonteerd op de plaats waar er, bij andere Yamaha’s, een
spiegel op het stuur zit. Hier zit bij de FJR een plastic dopje op.
Foto gat voor montage plaatje (het plastik dopje ligt nog op de hydraulica pot).
Wel nog even een juiste bout vinden (fijne draad!!) en een mooie plastik dop op die bout en het ziet er keurig uit.
Foto van het plaatje waar de bediening op komt.
Foto uiteindelijk resultaat montage bediening.
Aansluiten
Om de handvatverwarming op het boordnet aan te sluiten is het erg gemakkelijk
om de plus en min gewoon op de accu aan te sluiten. Een zwevende zekering wordt
meegeleverd. En dus kan een kind de was doen.
Maar zo wilde ik het dus niet. Als je het namelijk zo doet dan kan iedere onverlaat,
op het moment dat de motor ergens geparkeerd staat, de handvatverwarming aan
zetten. En als jij dan terugkomt dan is je accu leeg en dan heb je dus een probleem.
De zaak moet dus via het contact geschakeld worden. Maar welke draad kun je
daar voor gebruiken?
Ik ben ook niet zo’n elektricien dus de vraag hoe aan te sluiten heeft me nogal
bezig gehouden.
Na flink wat zoeken kwam ik op de volgende site terecht:
http://www.fjr1300.info/mods/tom3.html
Op deze site wordt exact uitgelegd welke draad hier erg goed voor te gebruiken is. Namelijk een draad welke loopt tussen de 2 koplampen. Op deze draad staat alleen 12 volt op het moment dat de motor draait. En als je dus de Handvatverwarming via deze draad schakelt dan doet die het ook alleen maar als de motor draait. Wat mij betreft perfect en zo heb ik het dus ook gedaan.
Plaatje van schema (van bovenstaande site “geleend”). Dit laat de draad zien welke draad het relais schakelt.
Gelukkig kun je via de aanwijzingen op de site de draad ook nog vinden. Het
hebben van hele kleine handjes is dan trouwens wel een genot. Maar helaas heb
ik die niet……..
Het is dus een heel vervelend klusje: draad opzoeken, een centimeter bloot maken, even checken uiteraard of hier inderdaad alleen maar stroom op staat als de motor draait. En dat was zo, dus er een draad op solderen. En deze draad is dan de voeding voor het schakelen van een relais.
Foto van de bloot gemaakte draad.
Foto met de (rode) draad erop gesoldeerd.
Volgens onderstaand schema (geleend van Louis.de) heb ik vervolgens alles aangesloten.
Plaatje van het aansluitschema.
Het relais heb ik als volgt in de kuip hangen:
Foto relais.
Even test draaien (en daar moest ik dus de motor voor starten).
En hij doet het!!
Nadat ik alle kabels zo’n beetje op hun plek had liggen kon ik ze allen aansluiten
bij het bedieningselement. En dat zijn er dan best wel wat. Hoe krijg je dat
netjes opgelost?
Nu, ik heb dat gedaan door alle kabels over een bepaalde lengte in een oud stuk
fietsband te stoppen en dat met behulp van tyre-raps vast te knopen. En ach,
het ziet er in eerste instantie raar uit, maar het gaat.
Foto fietsband oplossing.
Zoals gezegd veel werk dus. En dan heb ik het nog niet eens over al dat kuipwerk
wat je moet demonteren en (erger nog!) weer moet monteren.
Maar het is het waard! Ik heb inmiddels al aardig wat in de kou gereden en het
is heel prettig.
Het is handig om altijd je handvatverwarming bij je te hebben. Als het toch
wat kouder wordt, als het toch wat later is geworden en je bent je dikkere handschoenen
vergeten dan zet je gewoon de kachel aan!
Ik vind het ideaal en omdat het zoveel werk was geniet ik er enorm van.
Willem van Dijk
(Lange Willem)
maart 2007