FJR 1300 Foot guards
Op zaterdag 9 december 2006 heb ik zogenaamde "Foot Guards" op mijn FJR gemonteerd.
Ik had deze Foot Guards via marktplaats gekocht voor een heel schappelijk prijsje. Ruim € 100,- goedkoper dan ze via de officiële kanalen worden aangeboden. En vanwege deze lage prijs had ik toch wel zin om deze accessoire aan mijn motor toe te voegen.
Maar het is natuurlijk wel heel eng om met een boor in je kuip te gaan zitten
boren. En zeker voor iemand zoals ik die niet echt bedeeld is met 2 rechterhanden........
En dus had ik alweer een tijdje gewacht voor het klusje aan te pakken.
Op Internet 2 sites gevonden hoe andere mensen dit hadden aangepakt:
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=13
en
http://www.fjr1300.info/howto/footguards.html
En uiteraard had ik de instructie welke in de doos zat ook goed gelezen.
En met al die kennis maar aan de klus begonnen.
Na een blik op de zogenaamde decals, de stickers die je op de juiste manier
op je kuip moet plakken zodat je de juiste plaats van de gaten te pakken hebt,
heb ik maar besloten die dingen niet te gebruiken. Ik heb op de plaats waar
geboord moest worden tape geplakt zodat ik daarop goed de te boren gaten kon
aftekenen. Dus de tape erop, de foot guard op de juiste plaats vast houden en
gaten aftekenen. Het bleek goed mogelijk om de foot guard met één
hand op de juiste plaats te houden. Het is namelijk zo dat aan de onderkant
er een sparing zit voor de bevestiging van de kuip die daar dus al zit (zie
onderstaande foto). Dat en de plek waar de foot guard aan de bovenkant steunt
op de kuip zijn dus 2 plaatsen die goed moeten zitten en als die 2 plaatsen
goed zitten dan zit je hele foot guard goed.
Na het aftekenen kun je dus gaan boren….. het blijft eng.
Op de instructie van Yamaha stond omschreven dat je de hele kuip moet demonteren.
Dat leek mij natuurlijk niet zo’n goed idee en dat heb ik dus niet gedaan.
Wel heb ik onder één poot van de middenbok een plankje van circa
2 cm gelegd zodat de kant waar ik aan het werk was wat omhoogkwam. Niet heel
erg veel (want anders valt de motor om) maar toch wel handig.
Ik heb geen speciaal gereedschap (een zogenaamde Uni-bit) aangeschaft zoals
op één van beide websites wordt aangeraden. Ik ging gewoon eerst
maar eens met een 5 mm boortje aan de gang en dat ging prima. Ik had een oud
poetsdoekje achter het te boren gat gepropt. Dit om te voorkomen dat je doorschiet
met je boor en wellicht wat beschadigingen veroorzaakt. Ook dit werkte op zich
goed, alleen ging ook het doekje dus flink in de boor zitten draaien waardoor
je de boor er iets minder makkelijk weer terug uit trok. Maar dan maar wat terugdraaien
met de hand en daarmee was dit probleem te overzien.
In tegenstelling tot het verhaal op één van de websites, ben ik
vervolgens maar direct na het 5 mm boortje met de 9,5 mm boor aan de gang gegaan.
Die 9,5 mm is dus de uiteindelijk benodigde diameter van het gat. En ook dat
ging weer best. En toen had ik dus al snel aan één zijde 4 gaten
zitten. Zie ook de foto.
En toen natuurlijk de grote vraag: zitten de gaten een beetje op de juiste
plaats….
En dat deden ze. Links zat één gat wel een millimetertje verkeerd
maar je krijgt toch zonder moeite de schroefjes op hun plek.
En ik was erg tevreden over het resultaat. Dit hele ritueel dus herhaald aan
de rechter zijde en ook daar ging het prima. Ik was erg tevreden over mijzelf.
Het resultaat links:
En het resutaat rechts:
Inmiddels heb ik er mee gereden en met de kou in deze periode kan ik je zeggen
dat het best wel prettig is dat je voeten veel minder in de wind zitten.
Ik kan me echter wel voorstellen dat ik ze er zomers weer afhaal. Ook de FJR
rijder op één van de genoemde sites heeft het daar over. Want,
zoals FJR rijders wel weten, het is zomers best warm achter de kuip van de FJR.
Maar dat is natuurlijk maar een hele kleine ingreep. Dus ook dat is te overzien.
Al met al is het voor mij weer een leuke uitbreiding en verpersoonlijking van mijn FJR.
Willem van Dijk
(Lange Willem)
december 2006
Update januari 2008:
Na wat stuurwerk (ik denk dat het in de Eiffel is gebeurt) heb ik al een klein
schaafwondje te pakken op de rechter footguard......
De grondspeling van de FJR verbetert hier dus niet door.