FJR 1300 Banden en ventielen

Nieuwe banden en haakse ventielen.

Op 27 oktober 2006 bij kilometerstand 11.050 km was mijn motor toe aan nieuwe banden. Op het moment dat ik de motor kocht had deze een kilometerstand van bijna 5.000 km. En dus zaten de originele fabrieksbanden er nog op: de Metzeler Z4. En ik was blij dat deze er eindelijk af moesten. Want ik was niet erg te spreken over de wegligging van deze banden. Met name in de regen had ik menig "Rossi moment", met iets teveel gas driftend de bocht uit. Waarbij ik, in tegenstelling tot Rossi, de zaak niet altijd onder controle had. Maar goed, wel overeind gebleven dus geen pijn verder.

Ook vond ik, na demontage van de banden, dat de Metzelers Z4 maar vreemd hoekig gesleten waren. Ik vond het er maar raar uitzien en volgens mij is dit ook niet erg bevorderlijk voor de wegligging.

Foto oude voorband, aardig hoekig:

En een foto oude achterband, ook niet rond meer:


Ik dus de wielen gedemonteerd en naar de banden boer.
(Ligt Banden in Oisterwijk: http://www.ligt-banden.nl/).

De motor had ik voor ondersteund met 2 bokjes wat eigenlijk niet handig was voor het monteren van de voorband. En daarom heb ik er toen een krik onder het blok gezet. En dat bleek veel gemakkelijker.

Na de vele verhalen over banden op het FJR forum gelezen te hebben was de keuze voor mij eigenlijk gereduceerd tot 2: de Bridgestone BT 020 of de Metzeler Z6.
En ik denk dat de verschillen uiteindelijk gering zullen zijn. Maar iets zei me dat de Metzelers voor mijn rijstijl (redelijk sportief) de beste keus zou zijn. Jammer dan weer wel dat de Brigstones goedkoper zijn en ook nog langer mee gaan……dat zal je natuurlijk altijd zien.

De nieuwe banden op de wielen:

Ik heb nu dus voor de Metzelers Z6 gekozen. En ik moet zeggen dat deze in ieder geval veel beter bevallen dan de Z4. Een enorme verbetering. Erg goed in de bochten en in de regen geven deze banden ook veel meer vertrouwen. Ik kan natuurlijk nu nog niet vergelijken met de Bridgestones.
Nadeel is dat de voetsteunen nu nog veel vaker aan de grond komen. Toch maar eens aan een verhogingssetje gaan denken………(en die ligt inmiddels klaar!).

Verder heb ik deze gelegenheid ook aangegrepen om haakse ventielen te laten monteren. Veel handiger bij het controleren van de banden spanning.

Foto haaks ventiel:


Al met al weer een prettig productief dagje gehad met een goed resultaat.

Willem van Dijk
(Lange Willem)

januari 2007

Laatst gewijzigd:
07-04-2012

Email